Bedrijfsfilm maken:
Samenwerking tussen opdrachtgever en opdrachtnemer
Een bedrijfsfilm maken doe je in een team, dat bestaat uit de opdrachtgever en het productieteam. Twee partijen die ieder een zeer belangrijke rol innemen bij het proces om een bedrijfsfilm te maken.
Een goede briefing is essentieel!
Als opdrachtgever ben je uiteraard verantwoordelijk voor het geven van de opdracht. Een goede eerste briefing aan het creatieve productieteam is hierbij van groot belang. Hierin wordt altijd vermeld waarom en waarover jij als opdrachtgever een bedrijfsfilm wil maken. Net als wat het doel is van de film, wie de doelgroep is (of wie de meerdere doelgroepen zijn), waar en hoe de film dient te worden gepresenteerd, en andere essentiële punten of wensen om rekening mee te houden bij de ontwikkeling van de film.
Het opstellen van een briefing, de allereerste stap van een bedrijfsfilm maken, kan knap lastig zijn. Het is niet altijd even makkelijk om alle bovenstaande vragen te beantwoorden. Of te bedenken wat er juist wel of juist niet getoond zou moeten worden in jouw bedrijfsfilm. Daar denken wij natuurlijk graag vrijblijvend in mee. Zo kan het zijn dat de briefing voor het creatieve productieteam in samenwerking met onze creative director wordt opgesteld.

Het maken van een eerste voorstel
Met deze briefing, die de basis vormt van de bedrijfsfilm, kan het creatieve team van start. Beginnend met hun hoofd te breken over een passend concept, de juiste vorm en stijl voor de film. Deze presenteren we jou in een voorstel, inclusief het kostenoverzicht.
Aangezien alle stappen van een bedrijfsfilm maken in samenspraak gaan met jou als opdrachtgever, zullen we het voorstel gezamenlijk met onze creative director doornemen en waar nodig aanpassen.

Waarom is een nauwe samenwerking tussen opdrachtgever en opdrachtnemer zo belangrijk?
Na akkoord van beide partijen op het voorstel gaat de bedrijfsfilm in productie. Een bedrijfsfilm (net als een animatiefilm) maken is een proces van ideeontwikkeling, copywriting, script- en storyboard ontwikkeling, design en of filmopnames, editing en of animatie, en muziek- en geluidsontwerp. Hierbij is die nauwe samenwerking tussen jou als opdrachtgever en het creatieve productieteam (dat wordt vertegenwoordigd door de creative director) steeds van belang. Het productieteam heeft tussen alle fases van het productieproces feedback nodig van jou als opdrachtgever om verder te kunnen. Sluit het gemaakte nog steeds goed aan op alle beoogde doelstellingen, doelgroepen, boodschappen en informatie die overgebracht moeten worden in de bedrijfsfilm? Dit wordt steeds tussen jou als opdrachtgever en de creative director tussendoor besproken en getoetst.
Het eindresultaat
Een bedrijfsfilm maken is een inspirerend, intensief en gezamenlijk proces naar het beste eindresultaat, met na oplevering van de film twee blije partijen.
Follow us
Find us
Van Kinsbergenstraat 7h
1057 PJ Amsterdam